SCHMIDT HAMMER LASSEN + PERKINS&VILL
Kina je otvorila novi kompleks izvođačkih umjetnosti u Tongdžouu, istorijskoj luci na Velikom kanalu i istočnoj kapiji Pekinga. Dizajniran od strane kombinovanog šangajskog studija Perkins&Vill’s i Schmidt Hammer Lassena sa pejzažom SLA-a, Pekinški centar za scenske umjetnosti je usidrio nedavno određeni kulturni okrug Tongdžou, kolekciju velikih građanskih projekata koji takođe uključuje muzej, biblioteku i prostrane parkove.
Objekat se sastoji od tri mjesta svjetske klase — opere, pozorišta i koncertne sale — kao i višenamjenske sale i otvorene bine, Pekinški centar izvođačkih umjetnosti svake godine će biti domaćin stotinama predstava — sve od tradicionalnih kineskih i zapadnih, opere do orkestarskih predstava, scenskih drama i plesova.
Glavni arhitekta Kris Hardi ističe da je ovaj projekat viđen kao „kontejner za kulturu“, inspirisan starim skladištima koja su nekada čuvala materijale i hranu za transport u Peking. Sada se, prema njegovim riječima, stvaraju skladišta za lokalnu i globalnu kulturu, centralna tačka posvećenosti Pekinga umjetnosti.
Dizajniran da njeguje zajednicu uz promociju zdravlja i blagostanja posjetilaca i životne sredine, projekat u suptilnom poetskom izrazu otelotvoruje istoriju mjesta i njegovu svijetlu budućnost.
KOMPLEKS UKLJUČUJE OPERU, POZORIŠTE, KONCERTNU SALU, VIŠENAMJENSKU DVORANU I OTVORENU POZORNICU, TE ĆE BITI DOMAĆIN STOTINAMA PREDSTAVA SVAKE GODINE.
Zamišljene kao lampioni za izvođačke umjetnosti, zgrade podsjećaju na značaj Tongdžoua kao komercijalnog transportnog i skladišnog čvorišta, prizivajući krovove skladišta koja su se ranije nizala uz obale kanala i jedra tradicionalnih čamaca za kanale. Forme takođe dočaravaju rastanak pozorišne zavjese na početku predstave. Široko postolje, kome se iz svih pravaca pristupa raširenim stepenicama i rampama, objedinjuje kompleks. Ova povišena platforma proširuje predvorje zgrada u okolni šumoviti park, postavljajući odnos između enterijera, pejzaža i Velikog kanala.
Prema riječima direktora projekta Čao Čena, iako svaka zgrada ima specifičnu funkciju, njihovi oblici su međusobno komplementarni. Unutrašnjost opere, na primjer, oblikovana je kako bi se postigla optimalna akustika. Zgrade zajedno funkcionišu kako bi postigle utisak fenjera na ivici vode.
Izgrađen u djelovima od 5. vijeka prije nove ere, 2.000 kilometara dug Veliki kanal nalazi se na Uneskovoj listi svjetske baštine. On povezuje Peking sa južnom Kinom i milenijumima je od vitalnog značaja za kulturu i ekonomiju nacije. Okrug Tongdžou u Pekingu je dugo bio važna tačka trgovine duž kanala; pošto je roba stizala u Tongdžou sa juga, sortirana je i uskladištena u skladištima do potrebe u Pekingu. U regionalnom preokretu, kompleks izvođačkih umjetnosti sada će privući stanovnike i posjetioce Pekinga iz grada ka kanalu.
PROJEKAT JE ZAMIŠLJEN KAO ‘KONTEJNER ZA KULTURU’, INSPIRISAN STARIM SKLADIŠTIMA KOJA SU NEKADA ČUVALA MATERIJALE ZA TRANSPORT U PEKING.
Dizajnerski tim je kroz projekat uključio održive karakteristike koje promovišu zdravlje ljudi i ekosistema, čime je projekat dobio ocjenu od tri zvjezdice za Kinu za ekološki učinak. Omotač zgrade visokih performansi, koji je zasjenjen perforiranim aluminijumskim ekranom, štedi 20% više energije nego što je propisano lokalnim propisima. Zgrade se priključe na daljinski energetski sistem koji se prvenstveno napaja toplotnim pumpama iz zemlje, čime se postiže stopa korišćenja obnovljive energije od 60%. Sistem filtracije HVAC sistema u kombinaciji sa senzorima ugljen-dioksida u javnim prostorima obezbjeđuje visok kvalitet vazduha u zatvorenom prostoru. Uređaji sa malim protokom štede vodu u svim zgradama. Bare za kišnicu i propusni trotoari stvaraju porozan pejzaž sličan sunđeru, koji upija i zadržava atmosfersku vodu na mjestu, smanjujući rizik od poplava. Navodnjavanje pejzaža, čišćenje puteva i garaža, kao i ispiranje toaleta koriste 100% iskorišćenu opštinsku sivu vodu, dodatno smanjujući potrošnju vodnih resursa.
Namjenska stanica metroa ispod parka, zajedno sa rampama i stepenicama u prizemlju, olakšava pristup javnosti. Podzemni nivo takođe uključuje parking, maloprodaju i kompleks hrane i pića ispresijecan potopljenim baštama. Postolje je uvijek otvoreno kao dio parka, pružajući posjetiocima inspirativni pogled na Tongdžou i Veliki kanal. Džejms Lu, regionalni direktor studija Perkins&Vill, izrazio je zadovoljstvo što se kroz Pekinški centar za scenske umjetnosti vidi protok ljudi i razmjena ideja, što je u skladu sa istorijskim značajem plovnog puta.