Savremena arhitektura i dizajn biblioteke je zanat u razvoju, jer tehnologija mijenja dinamiku prostora, ali mi ćemo uvijek žudjeti za odabirom klasičnog romana sa zida obloženog policama koristeći merdevine za pristup gornjim policama. Svaki projekat koji vam predstavljamo u ovom tekstu, studija je slučaja moderne istorije i budućeg uspjeha - biblioteke kao javnog resursa i mjesta za ideje i razmišljanja.
„Oduvijek sam zamišljao da će Raj biti neka vrsta biblioteke“ , Jorge Luis Borges
The Satori Harbor / Wutopia Lab
Biblioteka za prosvjetljenje i bijeg
Šangajski dizajnerski studio Wutopia Lab dovršio je radove na “Luci Satori”, novoj biblioteci i kulturnom objektu smještenom u novom sjedištu VIPshopa u Guangzhou u Kini. Rasprostranjeno na više od 23.000m2, književno okruženje na dva sprata dizajnirao je osnivač Wutopia-e i glavni arhitekt Yu Ting kao mjesto za prosvjetljenje i bijeg.
Smještena na 18. i 19. spratu sjedišta VIPshopa, biblioteci se može pristupiti kroz mutni tunel. Unutar ovog mračnog puta nije lako pronaći put, ali na kraju ćete doći do velike kupole koja odjekuje zvukom obližnjih valova. Posjetioci su vođeni prema velikoj kupoli na kraju tunela koja odjekuje zvukom valova, sugerišući blizinu “luke” i “mora”. Na kraju hodnika Haowu, kružni prozor osvaja maleni kutak grada. Koncept prikazuje reference na dine, obale rijeka i brežuljke, a uključuje i apstraktni brod s crvenim jedrom. Ovdje se posjetioci osjećaju kao da su na rubu grada. Ukupno 13 velikih uvala s policama s knjigama krasi jedan zid glavnog prostora, u kojem se nalaze kafić, prostor s časopisima i predvorje.
Jutarnja svjetlost
Kineska kompanija za e-trgovinu Vipshop u svoje sjedište uključila je biblioteku pretvorenu u utočište koje oličava duh kontemplacije. Luka Satori predstavlja apstraktni grad luke u kome zaposleni mogu lutati kroz literaturu i iskusiti Satori - stanje transcendentalnog bića u praksi taoizma, dok jutarnja svjetlost obasjava cijelu zemlju.
Uz to, u luci Satori nalazi se niz prostora, uključujući sobu s rijetkim knjigama, konferencijsku sobu, salon, hodnik i galeriju dizajniranu da reinterpretira estetiku evropskog umjetničkog salona. Uzduž perimetra, uglađena minimalistička okolina dodatno je poboljšana pogledom na luku i dine, dok je područje okrenuto prema jugu zamišljeno kao prostor u pozorišnom stilu preplavljen obilnom dnevnom svjetlošću.
Na kraju tunela
Posjetioci su vođeni prema velikoj kupoli na kraju tunela koja odjekuje zvukom valova, sugerišući blizinu “luke” i “mora”. Na kraju hodnika Haowu, kružni prozor osvaja maleni kutak grada.
Dizajn kontemplacije, novi pojam trenda na horizontu, iskorišćava moć zaustavljanja, kontemplacije i biti u trenutku s minimalnim pristupom dizajnu. Pružanje fizičkih prostora zaposlenima za praktikovanje zdravog ponašanja može podržati otkrivanje i njegovanje svrhe i smisla života pojedinca, povezanih s različitim pozitivnim tjelesnim i socijalnim ishodima.
Laboratorija Wutopia pokušava stvoriti nejasan doživljaj prostora i vremena kroz vijuganje svjetlosti i tame. Na rubu grada su luka, dine, obale rijeka i brda koja se vijugaju. Stepenice pozorišta okrenute prema jugu u potpunosti obuhvataju dnevnu svjetlost s jasnim pogledom na okolinu. Ne mogu se gledati samo predstave već i aktivni ritam grada.
Svjetlost
Projekat nije zatvorena tvrđava, na svom obodu sadrži izreze koji omogućuju svjetlost da dodiruje svaki centimetar grada kroz različite oblike i uglove.
Dizajn koji je kompanija unijela naslijedio je samo neke ključne fragmente iz istorije Guangzhoua, poput pločica s cvjetnim uzorkom, dok je odbacivao sve ometajuće boje, teksture i materijale. Umjesto toga, objedinili su biblioteku od 2000 kvadratnih metara s bež štukaturom i teraco kamenom. Projekat nije zatvorena tvrđava, na svom obodu sadrži izreze koji omogućuju svjetlost da dodiruje svaki centimetar grada kroz različite oblike i uglove. Grad je u osnovi nadrealna mašta koja postoji izvan vremena. Projekat koristi narandžaste i crvene naglaske koji po potrebi unose optimizam i vitalnost.
Kirkkonummi Library / JKMM Architects
Crkva i biblioteka stvaraju građanski centar
Kirkkonummi je opština sa 40.000 stanovnika u blizini Helsinkija sagrađena oko srednjovjekovne kamene crkve. JKMM je transformisao staru gradsku biblioteku u odnosu na crkvu. Zajedno sa obližnjom pijacom, crkva i biblioteka stvaraju građanski centar Kirkkonummi.
JKMM su stoga naglasili odnos biblioteke sa susjednom crkvom dizajnirajući zaštićenu terasu dugu 50 metara s pogledom na dvorište crkve. Obloga od bakarne šindre nove biblioteke, nazvane Fyyri, takođe se odnosi na postavke pomorskog nasljeđa. Biblioteka površine 4.700 m2 otvorena je za javnost u oktobru 2020. godine.
Fyyri je adaptivni projekat ponovne upotrebe izgrađen koristeći postojeću betonsku strukturu originalne biblioteke iz 1980-ih. JKMM je preuredio zgradu iz 80-ih, udvostručivši njen obim i predstavivši veliki izbor prostorija za zajednicu, kao što su sobe za grupne aktivnosti djece, omladinski klubovi, kao i izložbeni prostori i prostori za događaje i predstave. Kafe u prizemlju ima izdašan salon za čitanje od 198 m2 posvećen novinama i periodičnim magazinima.
Čitaonice u Fyyri poštuju finsku modernističku tradiciju biblioteka koje oplemjenjuju ideju knjiga i učenja svojim visoko izrađenim dizajnom i pažljivo detaljnim enterijerom. U Fyyriju enterijer uključuje osvjetljenje po mjeri sa mesinganim okovom koji stvara toplinu i osjećaj dostojanstva koji je u skladu sa ovom tipologijom zgrada. JKMM takođe koristi mesing u novim ulazima i ručnim ogradama biblioteke na način koji poziva i intuitivno vodi posjetioce kroz javne površine. Danas je mesing, naravno, tim više cijenjen kao materijal zbog svojih antibakterijskih svojstava, ali prilikom dizajniranja zgrade JKMM je želio završnu obradu koja bi bila u suprotnosti sa betonskim površinama koje dominiraju u arhitekturi.
Moderna metafora
JKMM je preuredio zgradu iz 80-ih, udvostručivši njen obim i predstavivši veliki izbor prostorija za zajednicu, kao što su sobe za grupne aktivnosti djece, omladinski klubovi, kao i izložbeni prostori i prostori za događaje i predstave. Kafe u prizemlju ima izdašan salon za čitanje od 198 m2 posvećen novinama i peridočnim magazinima.
Danas je mesing, naravno, tim više cijenjen kao materijal zbog svojih antibakterijskih svojstava, ali prilikom dizajniranja zgrade JKMM je želio završnu obradu koja bi bila u suprotnosti sa betonskim površinama koje dominiraju u arhitekturi.
Dizajn glavne čitaonice čine ritmični betonski stubovi i grede svijetlih lica. Indirektni filteri prirodnog svijetla kroz ovaj okvir sličan stubu stvaraju obrasce koji su slični dnevnom svjetlu koji se talasa kroz šumu drveća. Sve u svemu, zgrada je inspirisana okolnim priobalnim pejzažom, posebno u tonalitetu enterijera.
JKMM-ov tim za dizajn enterijera igrao je na lokalnoj prirodi u svom izboru prigušenih boja i materijala poput vune i tapaciranog filca, i sarađivao je sa finskom umjetnicom Petri Vainio na stvaranju umjetničkog djela na tavanici glavnog ulaza predvorja koje predstavlja krevet od trske. Kao i u drugim JKMM projektima enterijera, tim je naglasio ulogu ugrađenog namještaja u nastavljanju arhitektonskih kvaliteta oblika zgrade. Zidovi i plafoni od rezane drvene građe takođe se odlikuju načinom koji zamućuje podjelu između ruke arhitekte i dizajnera enterijera.
Osnivački partner u JKMM, kaže: „Biblioteke više nisu samo knjige, već razmjena znanja i iskustava kroz više kanala. Ovaj fenomen je promijenio tipologiju biblioteka; pretvaranje savremenih biblioteka u mjesta za pronalaženje inspiracije, učenje novih stvari kroz čitanje i druge aktivnosti, a takođe i okupljanje. Oni se ne razlikuju od sala u zajednici. Zbog toga Finci danas biblioteke nazivaju javnim dnevnim boravcima “.
Arhitekte: JKMM Architects
Prostor: 4700 m²
Godina: 2020
Fotografi: Tuomas Uusheimo, Pauliina Salone
JKMM ovu funkciju zajednice i nekomercijalni kvalitet Fyyrija vide kao sastavni dio stvaranja građanske osnove koja se odnosi na solidarnost i dobrobit Kirkkonummija, koji raste kako bi primio više stanovnika, uključujući novi talas helsinških putnika. Činjenica da je grad Kirkkonummi unutrašnji dizajn Fyyrija smatrao važnim djelom pokazuje da je opština shvatila da će njihovi stanovnici ovu preuređenu biblioteku doživjeti kao konkretan izraz finskih vrijednosti.
Fyyrijeva unutrašnjost je dizajnirana da bude prijatna i ujedno intimna na način koji omogućava svima da u zgradi pronađu svoj zakoniti dom. Ponovnom upotrebom strukture iz 80-ih, unutrašnjost takođe ima neku vrstu nepredviđenih prostora koji dolaze sa radom sa starijim konstrukcijama. Postoje udobni prostori i skrovišta previše savršeni za dječije priče.
Ankang Library / UUA (United Units Architects)
Podmlađivanje biblioteke
Ankang je grad koji se nalazi na jugu provincije Shanki u Narodnoj Republici Kini, graniči se sa provincijom Hubei na istoku, opštinom Chongking na jugu i provincijom Sečuan na jugozapadu. Smještena u starom gradu Ankang, originalna biblioteka otvorena je 1984. godine, a tokom vremena zgrada biblioteke i njeni objekti počeli su da zaostaju za informatičkim dobom koje se brzo razvijalo u pogledu hardvera i softvera, što je podstaklo potrebu za sveobuhvatan program regeneracije.
Obnovljena biblioteka Ankang sastoji se od tri zgrade: sjeverne zgrade okrenute ka ulici, glavne zgrade biblioteke smještene u centru i samoposlužne poslovne zgrade na južnom kraju dvorišta. Obnova objekta se fokusira na sjevernu i glavnu zgradu.
Cilj principa dizajna bio je podmlađivanje stare biblioteke u naizgled nov, otvoren i gostoljubiv prostor zajednice, ističući i stvarajući snažni kontrast sa postojećim kontekstom.
Snažan kontrast
Cilj principa dizajna bio je podmlađivanje stare biblioteke u naizgled nov, otvoren i gostoljubiv prostor zajednice, ističući i stvarajući snažni kontrast sa postojećim kontekstom.
Renoviranje sjeverne zgrade
Smještena na raskrsnici gradske ulične mreže, sjeverna zgrada je u izgradnji koristila mješovite strukturne sisteme i zastarjele tehnike projektovanja. Prije obnove, prvi i drugi sprat zgrade izdavali su se malim restoranima i trgovinama, dok je treći sprat zgrade građen čeličnim pločama u boji i nije bio odobren građevinski posao.
Tokom obnove sjeverne zgrade uklonjeni su elementi dekoracije fasade i neodobreni izvedeni pod (treći sprat). Međutim, originalna građevinska struktura i spoljni zid ostali su nepromijenjeni. Prema pravougaonoj mreži koju su formirali stubovi i podovi, u glavnu fasadu sjeverne zgrade uvedena su četiri volumena zgrade koja se presjecaju, što je preoblikovalo bogatstvo i izražajnost zgrade. Među njima su u dva dijagonalno suprotna dijela, usvojeni prozirni stakleni zidovi zavjesa, što sužava rastojanje između biblioteke i građana i pokazuje otvoren i prijateljski temperament.
Preostala dva volumena bila su umotana u perforiranu aluminijumsku oblogu, koja pokriva originalni spoljni zid zgrade sa pretpostavkom da zadovoljava prirodno osvjetljenje, a istovremeno formira efekat preklapanja dvostrukih fasada i kombinacije neprozirnog i providnog. Kontrolom perforiranih područja na fasadu duž ulice uvodi se niz lukova koji skaču, što ne samo da obogaćuje vizuelni doživljaj već djeluje i kao metafora otvorene knjige. Boja rekonstruisane zgrade je u suprotnosti sa jezikom njenog urbanog konteksta, međutim, ova kombinacija takođe stvara harmoniju u svom kontrastu, jer ovaj frenetični urbani jezik uokviruje smirenost i spokoj.
Transparentnost
Princip obnove glavne zgrade je očuvanje izvorne građevinske strukture, uključujući određene potporne zidove, i izdvajanje nekih spoljnih zidova prvog i trećeg sprata glavne fasade kako bi se poboljšala transparentnost i otvorenost zgrade.
Renoviranje glavne zgrade
Smještena usred dvorišta, glavna zgrada je trospratnica sa okvirnom konstrukcijom izgrađena 1980-ih. Spoljni zid glavne zgrade usvaja tradicionalni sistem prozorskih zidova. Vremenom su vrata i prozori loše starili, pored toga što su otpali djelovi spoljnog zida.
Princip obnove glavne zgrade je očuvanje izvorne građevinske strukture, uključujući određene potporne zidove, i izdvajanje nekih spoljnih zidova prvog i trećeg sprata glavne fasade kako bi se poboljšala transparentnost i otvorenost zgrade. Nova zgrada prati prvobitne karakteristike u tri faze, sa prozirnim staklenim zidom zavjese, perforiranim aluminijumskim oblogama i staklenim zidom zavjesa obloženim zavjesama od suncobrana na prvom do trećem spratu, čineći tri prozirna bočna volumena, jednostavnog i čistog oblika, baš kao tri knjige naslagane između starih gradskih zgrada.
Tri zgrade
Obnovljena biblioteka Ankang sastoji se od tri zgrade: sjeverne zgrade okrenute ka ulici, glavne zgrade biblioteke smještene u centru i samoposlužne poslovne zgrade na južnom kraju dvorišta.
Pozicija mjesta
Dvije zgrade usvajaju savremeni sistem zavjesnih zidova, formirajući koncizno masiranje i čistu boju. Prozirni stakleni zid zavjese u kombinaciji sa nježno perforiranom aluminijumskom pločom stvara efekat sličan oreolu. Kada se dvije zgrade vide sa živahnim i nesređenim starim gradom, sljedeći snažni kontrast donosi neočekivanu dramu i kontrast. Sa ova dva urbana carstva vidljivo je četrdeset godina proteklog vremena, poput nadrealnog pomjeranja prostora i vremena. U kontrastu između novog i starog, dvije strane se međusobno suprotstavljaju, tako da i novo i staro imaju značenje postojanja i čine antagonističku simbiozu. U tom kontekstu, novo i staro nije ni pohvalno ni omalovažavajuće, već su samo različito stanje stvari. Pored toga, suprotstavljanje mjesta postoji i u ponašanju ljudi.
Unutar zgrade je tiha i pažljiva atmosfera za čitanje, a prozor je odvojen uličnom pijacom. Suprotstavljanje ova dva uslova mjesta, smirenost i spokoj biblioteke nasuprot frenetičnoj energiji gradske ulice, stvaraju kontrapunkt napetosti.
Priredila: Sandra Vahtel
Foto: CreatAR Images