Prostor_66

PROSTOR BANNER

Pustinjska ruža

Ovaj kolosalni muzej od preko 52.000 kvadratnih metara sačinjen je od niza diskova koji se međusobno povezuju pod najrazličitijim uglovima, zbog čega je objekat dobio nadimak pustinjska ruža. Zapravo, arhitekte su inspiraciju za izgled muzeja našle baš u toj neobičnoj formaciji koja nastaje kada se minerali kristalizuju ispod slane površine. Djelovi grandioznog ovalnog krova preklapaju se tačno iznad središnjeg dvorišta u centralnom dijelu muzeja, dok pješčana betonska školjka zgrade svojim izgledom odaje počast okolnom pustinjskom ambijentu. „Niko zapravo ne zna kako izgleda unutrašnjost pustinjske ruže, tako da smo mi ovim projektom stvorili neku novu tipologiju koja vas navodi da se zapitate šta je unutra, izjavio je Žan Novel na inauguraciji muzeja. 

Neki su diskovi horizontalni, a neki vertikalni. Vertikalni diskovi predstavljaju podršku zgrade i prenose opterećenja horizontalnih ravnina na bazu. Poput eksterijera, i unutrašnjost je pejzaž diskova koji se međusobno isprepliću. Krajevi su neutralni i jednobojni. Podovi su od polirananog betona peskane boje sa sitnim mineralnim agregatima. Vertikalni zidovi obloženi su tradicionalnim gipsom i krečom koji pruža kameni izgled. Plafoni su pokriveni mikroporoznim akustičnim malterom nanesenim na mineralnu vunu.

cvzx

Čelični okvir koji obuhvata izolovanu vodootpornu nadgradnju podržava međusobno spojene diskove, obložene betonom ojačanim staklenim vlaknima sa pjeskovitim nijansama koji evocira pustinjski pejzaž. Na razmacima između diskova nalaze se stakleni otvori bez okvira koji pružaju pogled prema dvorištu, baštama muzeja i obližnjem zalivu Dohe. Nouvel je objasnio da radikalna forma nastoji izraziti progresivni kulturni izgled i tehnološke mogućnosti Katara, koji su doprinijeli njegovom brzom širenju posljednjih godina.
U samom muzeju nalaze se galerije u obliku prstenova koji su ukupno dugački čak 1,5 kilometar. U galerijama su predstavljene eksponati koji posjetioce vode kroz uzbudljivu istoriju Katara, njegovu arheologiju, umjetnost, muziku i poeziju.
Područje muzeja površine 52.000 kvadratnih metara obuhvata palatu šeika Abdulah bin Jasim Al Tanija s početka 20. vijeka, koja je opsežno renovirana i integrisana za potrebe turističkih posjeta. Plan zgrade formira eliptičan krug koji vodi posjetioce kroz niz galerija koje zauzimaju nepravilne prostore između međusobno povezanih geometrijskih ravni. Dvorište se može koristiti za događaje, a takođe je dio rute koja povezuje otvorene prostore kraljevske palate s vrtom koji vodi prema zalivu. Put posjetioca proteže se oko jedne milje i bilježi istoriju Katara, počevši od perioda prije nego što su ljudi nastanjivali poluostrvo i nastavlja se sve do današnjih dana.

czc

Uređenje
Muzej je okružen uređenim parkom površine 112.000 kvadratnih metara koji je dizajnirao pejzažni arhitekta Majkl Desvinjes. Lagano valoviti vrtovi imaju autohtone biljke i stabla namijenjena predstavljanju zemlje i istorije Katara.
Građevina je izuzetno energetski efikasna. Diskovi koji čine njegovu strukturu su teški i formiraju neku vrstu zaštitne pregrade koja djeluje kao krema za sunčanje. Kad sunce pogodi zgradu sa istoka ili zapada, diskovi bacaju duge zaštitne sijenke. Zgrada nema puno otvora, a nekoliko prozora koji postoje postavljeni su tako da su uvijek van domašaja sunca. Unutrašnji prostori mogu biti ekonomičnije klimatizovani.
Muzej ima 8000m2 stalnog galerijskog prostora, 2000m2 privremenog galerijskog prostora, dvoranu sa 220 mjesta, dva kafića, restoran i muzejsku prodavnicu. Okružen je parkom od 115.000m2 sa vještačkom lagunom i parkingom za 400 vozila.

czcvZSV

Informaciono modeliranje
Izgradnja informacionog modeliranja (BIM) igrala je veliku ulogu u oblikovanju metodologije upravljanja projektima, pružajući najsavremenija rješenja kako bi se osigurala nesmetana tranzicija projekta kroz njegov životni ciklus. Nije ni čudo što je Verner Sobek odabran za detaljan dizajn fasade. Međunarodna inženjerska kompanija sa sjedištem u Štutgartu poznata je po sposobnosti da transformiše čak i veoma nekonvencionalne dizajne u održive projekte zahvaljujući stručnom planiranju, zbog čega je kompanija posebno izabrana za ovaj projekat na Bliskom istoku od strane korejskog građevinskog izvođača. Ono što je posebno važno, BIM je omogućio veću koherenciju za sve zainteresovane strane, i na kraju smanjio trajanje razvojnog procesa.
Zbog složenog dizajna muzeja, glavni izazov je bio precizno vizuelizovati dizajn iz svih uglova. BIM je uspio to da uradi. ASTAD je takođe koristio svoju vodeću tehnologiju SINAN da poveže klijenta, projektne timove, izvođače, dobavljače, arhitekte, konsultante i sve ostale relevantne zainteresovane strane, optimizujući iskustvo saradnje u čitavom periodu.
Na projektu je sarađivao multinacionalni tim stotina arhitekata, inženjera i drugih konsultanata, od početka koncepta, preko onoga što će postati, kažu inženjeri, najveći BIM projekat u svijetu u smislu obima projekta i stepena detaljnosti. Koristeći Digital Project, CAD softver koji je razvio Gehri Technologies, tim je unaprijedio dizajn u kombinaciji sa programom i muzeologijom.

dfghfd


Koristeći razne softverske programe za analizu i modeliranje, arhitektonski modeli su transformisani u modele strukturalne analize, prilagođavani, a zatim ponovo vraćeni u arhitektonski model i naprijed-nazad kako je zgrada bila optimizovana, radili enterijeri i ukupni oblik. Tada je, naravno, model trebalo dodatno prilagoditi kako bi, između ostalog, unutrašnji prostori bili u skladu sa međunarodnim galerijskim standardima i radili sa stanovišta održivosti (zgrada je LEED Gold).

Da bi se postigla vizija, korišćena je ogromna količina čelika, koju je Eversendai proizveo i podigao, tačno 28.000 tona, što je oko četiri puta više od količine koja je korišćena za izgradnju pariškog Ajfelovog tornja.

pripremila: Sandra Vahtel

 LOGO WHITE

Časopis za Arhitekturu, građevinarstvo, enterijer. dizajn i ličnosti.

Kontakt


Tel: +382 (0) 20 653 271

Tel: +382 (0) 69 429 375

Tel: +382 (0) 67 210 904

E-mail: casopisprostor@gmail.com

Podgorica

 

Časopis Prostor u inboxu

PRIJAVA ZA NEWSLETTER:

We do not spam!